Utorok 25.06.2019, meniny oslavuje: , zajtra: , aktuálne počasie: 16/26 počasie
späť na úvodnú stránku search within the site mapa stránok kontakt na správcu stránok
Змінити на УкраїнськийSwitch to English languagePrzełącz na język polski

Technické pamiatky

V regióne sa nachádzajú mnohé technické pamiatky, ktoré sú zaradené do zoznamov technických pamiatok. Technický stav pamiatok je značne rozdielny a väčšina z nich si vyžaduje rekonštrukciu.

Raritný lanový most v Ptrukši

Most spája obce Boťany a Ptrukša cez Latoricu a je v prevádzke od roku 1968. Tento most, ktorý vlastnými rukami v 50. rokoch minulého storočia postavili Ptrukšania, sa teší veľkej obľube aj dnes. Slúži ako významná cestná skratka k železničnej prekládkovej stanici v Čiernej nad Tisou. Stretá sa tu nielen Medzibrodžie a Použie, ale aj tri štáty - Slovensko, Ukrajina a Maďarsko. Visutý most je 45 metrov dlhý, meter široký, pozostávajúci z drevených dosák,  nad riekou Latorica je vo výške 7 metrov. V roku 1968 ho postavili robotníci z regiónu, ktorí si ním skracovali cestu do práce na železničnú prekládkovú stanicu v Čiernej nad Tisou. Železnica bola jediný zamestnávateľom v širokom okolí. Dnes ho využívajú cykloturisti z Maďarska, Slovenska, Čiech, aj Ukrajiny.

Pozostatky úzkokoľajky Remetských Hámroch

Asi pred 100 rokmi sa začali zapisovať do histórie kraja pod Vihorlatom lesné úzkokoľajné železnice. Pomáhali zvážať drevo z karpatských lesov, drevené uhlie či železiarske výrobky. Ich prevádzka  pokračovala až do 70-tych rokov 20. storočia.  Najdlhšia trať merala 43 kilometrov  a viedla z Michaloviec  cez Remetské Hámre  až na Morské oko. V celých Karpatoch bolo vybudovaných 10 000 km lesných železničiek. Takáto hustá sieť tratí na zvážanie dreva nemala obdobu  nikde inde vo svete. V oblasti Vihorlatu sa prevádzkovalo 150 km lesných dráh.

Úzkokoľajka  lesnej železnice tzv. „drevenka",  spočiatku slúžila na odvoz panstva na loveckú chatu pri jazere Morské oko a až neskôr na zvoz dreva na pílu v Remetských Hámroch. V rokoch 1922 až 1924 bola trať zrekonštruovaná a predĺžená až do Michaloviec.

V obci sa nachádza motorová mašinka a dva opleny (klaničák - špeciálny vagón na zvážanie dreva).

Kamenné mostíky v Trnave pri Laborci

Kamenné mostíky dodnes slúžia svojmu účelu. Sú evidované v Ústrednom zozname technických pamiatok SR.
  

Podzemné tufové pivnice v Tokajskej oblasti 

Tufové podzemné pivnice sa nachádzajú v obciach Malá Tŕňa, Veľká Tŕňa a Viničky - typické podzemné pivnice vykopané v tufovej pôde (r. 1567). Portály historických gazdovských vinných pivníc vo Veľkej Tŕni (je 27 portálov a z každého sa v podzemí odvíjajú pivničné tunely). Pivnice a okolité územie sú zapísané ako nehnuteľná národná kultúrna pamiatka SR v Registri národných kultúrnych pamiatok SR. Pôvodne slúžili ako úkryt pred nájazdmi vojakov Osmanskej ríše. Dnes slúžia ako jedinečná forma skladovania a dlhoročného dozrievania vína s konštantnou teplotou v priebehu celého roka. Na klenbách pivníc sa vytvára odparovaním vína z drevených sudov ušľachtilá pleseň na báze penicilínu zvaná Cladosporium cellare person.

V obci Viničky je zaujímavým aj železný priehradový most cez rieku Bodrog. 
 

Vodné mlyny

V súčasnosti sú vodné mlyny v obciach Vyšná Rybnica, Hnojné, Jenkovce a v Ruskovciach aj vodná píla národnými kultúrnymi pamiatkami kvôli zachovanej originálnej architektúre a dômyselným technickým zariadeniam.  Z pôvodného mlyna v Ruskovciach sa zachovala turbína (z r. 1589) t.č. sa čiastočne využíva ako súčasť malej vodnej elektrárne. Mlyn v Pozdišovciach pochádza z obdobia približne 1. tretiny 19. storočia, t.č. sa nevyužíva. Je chránenou technickou pamiatkou. Vodný mlyn v obci Hnojné sa t.č.  nevyužíva. Vodný mlyn vo Vyšnej Rybnici bol postavený v r. 1947, t.č. sa nevyužíva.

Mapa a body záujmu

Ubytovanie a reštaurácie

  • Hotel
  • Penzión
  • Na súkromí
  • Chata
  • Reštaurácia

  • SLOVENSKO - UKRAJINA: Spolupráca naprieč hranicou

    Slovenská republikaNorway Grants

    Projekt SK-INFO-UA Inovatívne informačné produkty cezhraničnej spolupráce je financovaný z grantu Nórskeho kráľovstva prostredníctvom Nórskeho finančného mechanizmu a spolufinancovaný zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky.

    ERDF - Investícia do Vašej budúcnosti

    regionálny operačný programEurópska únia

    Tento portál vznikol vďaka podpore z Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Regionálneho operačného programu

  • O Dolnyzemplin.sk
  • O portáli
  • Kontakt
  • Nájdete nás na facebooku
  • Prispievanie na portál
  • Ako prispievať na portál
  • Ako pridať fotoalbum
  • Ako pridať panorámu
  • Ako pridať video
  • Registrácia záujemcov
  • Registrácia kontaktného miesta
  • Registrácia ubytovacích služieb
  • Registrácia stravovacích služieb
  • Propagačné materiály
  • DVD mesta Michalovce
  • Brožúry a mapy dolný Zemplín
  • Multimediálni sprievodcovia
  • Výsledky projektu SK-INFO-UA
  • Preklik na stránky mesta Michalovce Preklik na stránky portalu Uzhorod Preklik na stránky ZOOCR
    Preklik na stránky slovakia.travelPreklik na stránky Ministerstva dopravy SR border=
  • Dolnyzemplin.sk © 2011-2019 Všetky práva vyhradené.Mesto Michalovce a Singularity, s.r.o.